Kirja tarjoaa käytännön työkaluja ja inspiraatiota niin opettajille, tutkijoille, opiskelijoille kuin taiteilijoille, jotka työskentelevät yhdessä paikallisten yhteisöjen kanssa. Kirja johdattaa myös taideperustaiseen toimintatutkimukseen.
Living with Land and People -kirjassa avataan uudistavan arktisen taidekasvatuksen (new genre Arctic art education) käsitettä ja viitekehystä. Käsite on syntynyt ASAD-verkostossa yhteiskehittämisen tuloksena. Se muodostaa viitekehyksen, joka yhdistää nykytaiteen, kasvatuksen ja kriittisen kestävyyden arktisissa yhteyksissä. Käsitteen taustalla ovat nykytaiteen käytännöt – kuten paikkasidonnaiset interventiot, ympäristötaide ja performanssit – jotka käsittelevät ajankohtaisia yhteiskunnallisia, ekologisia ja poliittisia kysymyksiä Arktisella alueella. Termi rakentuu new genre public art -perinteelle, jolla viitataan osallistaviin, yhteisöllisiin ja sosiaalisesti sitoutuneisiin julkisen taiteen käytäntöihin.
Tässä kirjassa kuvataan taide- ja taidekasvatusprojektien toimintatapoja. Keskeinen periaate on tunnistaa, että kestävä arktinen taidekasvatus tulee juurruttaa paikallisten kulttuurien, alkuperäiskansojen ja paikallisen tiedon sekä pohjoisten tietämisen tapojen kunnioitukseen. Se on luonteeltaan tulevaisuuteen suuntautunutta: taidekasvatus on kulttuurisen elinvoiman ja yhteiskunnallisen muutoksen voima. Taiteilijat ja pedagogit voivat toteuttaa hankkeita, jotka vahvistavat yhteisöjä, tukevat kulttuurista elpymistä ja purkavat kolonialismin rakenteita. Teos rohkaisee soveltamaan ohjeita joustavasti eri arktisissa konteksteissa – ja kutsuu samalla pohtimaan kriittisesti, eettisesti ja kolonialismia purkaen taiteen ja taidekasvatuksen merkityksiä.
Kiitos kanssakirjoittajille, toimittajille ja kaikille, jotka tähän on osallistuneet. – kuvassa heistä kanssani Mirja Hiltunen
Kirjan rahoitus on nordplus-ohjelmasta Arctic Sustainable Arts and Design -verkoston yhteistyöhankkeelle


